הקנייה דרך האינטרנט הינה חלק מהמהפכה הטכנולוגית ששינתה את העולם בעשור האחרון. אנחנו ברי מזל לחיות בתקופה שכזו, שכן, בעבר, היינו צריכים לבזבז זמן יקר על נסיעה לקניון, תשלום עבור חנייה ודלק, כדי לרכוש מוצרים, בעוד היום, ניתן לבצע רכישות באמצעות האינטרנט הישר מהספה, מהכיסא במשרד או בכל אזור נוחות אחר וכל זה בלחיצה על מספר מקשים במקלדת הפותחים בפנינו את החנות המקוונת בשניות.

לא רק לקנות גם להשקיע

אז איך גם אנחנו יכולים לקחת חלק במהפכת הקניה דרך האינטרנט ולא רק בצד של הקונה, אלא כמשקיעים? אז כדאי שתכירו את המדד שיאפשר לכם להיחשף ולהשקיע באותן חברות ענק שהינם חלק ממדד – Indxx USA E-Commerce Index. במדד נכללות מניות הנסחרות בארה"ב, שהונפקו על ידי חברות שהתאגדו בארה"ב המסווגות באחד מסקטורים אלו: צריכה מחזורית, טכנולוגית מידע ופיננסים, ואשר 50% לפחות מהמכירות ו/או ההכנסות של החברה המנפיקה שלהן נובעות ממסחר אלקטרוני (E-Commerce).

כיום, כשהמהפכה בעיצומה, אנחנו עדיין לא תופסים עד כמה הצריכה האינטרנטית תפסה מקום מרכזי באורח החיים שלנו. למעשה, חלק מהצרכנים כבר לא מסוגלים לבצע פעולות רכישה בסיסיות, אם אין להם את המחשב או את המכשיר הסלולארי לידם המאפשר להם גם השוואת מחירים בין כמה חנויות בארץ ובעולם ולבצע פעולות קניה חכמה.

עולם קניות גלובלי

אם פעם בשביל לקנות מוצר בארה"ב או באירופה היינו צריכים לתכנן נסיעה לחו"ל, היום עולם הקניות הפך להיות גלובלי וכל קשת המוצרים והמותגים בעולם זמינים עבורנו בלחיצת כפתור ומגיעים היישר לתיבת הדואר המקומית.

הנסיעה לקניונים אומנם עדיין קיימת, אך היא מתמעטת כל שנה, מלבד מקומות חזקים באזורי ביקוש דוגמת מנהטן בניו יורק, רחובות השאנז אליזה בפאריס או אוקספורד סטריט בלונדון אשר הם ככל הנראה ימשיכו למשוך אליהם לקוחות שחלקם יקנו בחנויות.

רוב האנשים, יגיעו לקניונים, ימדדו את הבגדים אותם הם רוצים לרכוש ויזמינו באתרי אינטרנט במחיר מופחת משמעותית. דור המילניום אם כך הוא זה שהולך להוביל את העולם בנושא זה מעכשיו ואילך, אך האם אותו דור מושפע בבואו לרכוש מוצר מאותם אספקטים שהשפיעו עלינו כצרכנים כאשר הלכנו לקניון? אתרי קניות ייעודיים, רשתות חברתיות וביקורות אונליין הם בהחלט אספקטים שמשפיעים על החלטה האם לרכוש מוצר כיום, אך מפתיע לדעת כי חנויות פיזיות עדיין תופסות כיום מקום של כבוד, בעולם הולך ונעלם.

זמן שווה כסף!

רוב הסיבות לביצוע עסקאות באינטרנט הינן תלות של זמן ומחיר. מבחינת הצרכן – ישנו חיסכון אדיר בעלויות וחיסכון בזמן – הוא לא מבזבז זמן על חניה, ולא על צפיפות בחנות או על עמידה בתור. המחירים של המוצרים הינם זולים באופן משמעותי והגישה למוצרים שלא תמיד זמינים בחנויות מקומיות עושה את שלה.

יתרון כלכלי ליצרנים

מבחינת היצרן ההוצאות קטנות באופן משמעותי – אין צורך להעסיק עשרות עובדים, לשכור חנויות, ולשלם הוצאות קבועות יקרות, ולכן, גם ליצרן יש אינטרס להעביר את מרכולתו לאינטרנט.

וקצת נתונים

על פי מחקר של Internet Retailer, בעונת החגים הנוכחית, הצרכנים האמריקאים צפויים לבצע קניות בסך של 119.99 מיליארד דולר, המייצגים עלייה של 15.5% בהשוואה ל-103.88 מיליארד דולר שהוציאו בעונת החגים של 2017. ייתכן ואחוז זה יהיה משמעותית גבוה יותר, נוכח העובדה שלשכת המסחר האמריקאית הודיעה כי נרשמה צמיחה במסחר המקוון בארה"ב של 15.7% בששת החודשים הראשונים של 2018.

סך המכירות ב-"בלאק פריידי" 2018 הסתכם ב-6.22 מיליארד דולר, עלייה של 23.6% בהשוואה ל-5.03 מיליארד דולר ב-2017, נתוני מכירות אלו נחשבים למכירות שיא מאחר ומדובר בפעם הראשונה נרשמו מכירות ביותר מ-2 מיליארד דולר, במכשירי סמארטפון בלבד.

המנצחת הגדולה של ימי ה-"בלאק פריידי" וה-"סייבר מאנדיי" היא חברת אמזון, אשר מחזיקה בכ-50% מנתח שוק הצריכה המקוונת בארה"ב. ימים אליו היו ימי המכירות הטובים ביותר בהיסטוריה של החברה, אשר מכרה 180 מיליון מוצרים, כך לפי הודעתה.

אז מי הן אותן שחקניות גדולות שמשתלטות על החיים שלנו ועל השוק הענק הזה? בראש הרשימה נמצאת כמובן Amazon, החברה בעלת שווי השוק הגדול בעולם, אשר מהווה כ-8.46% מהמדד. אחריה אנחנו יכולים למצוא חברות כגון: אלפבית (7.36%), חברת הסליקה פייפאל (6.55%) אשר ייסד אותה אילון מאסק, פייסבוק (6.24%), בוקינג אחזקות (5.99%), INTERCONTINENTAL EXCHANGE INCי (5.69%), חברת יצרנית התוכן נטפליקס (5.65%), יצרנית משחקי הוידאו אקטיוויז'ן בליזארד נמצאת במדד (3.85%).

10 אחזקות עיקריות של המדד (נכון לתאריך 27.11.18)

שם החברה % אחזקה
AMAZON.COM INC 8.46%
ALPHABET INC A-SHARES 7.36%
PAYPAL HOLDINGS INC. 6.55%
FACEBOOK INC 6.24%
BOOKING HOLDINGS INC 5.99%
INTERCONTINENTAL EXCHANGE INC 5.69%
NETFLIX INC 5.65%
ACTIVISION BLIZZARD INC 3.85%
TD AMERITRADE HOLDING 3.83%
EBAY INC 3.74%

 

עכשיו נותר רק לדמיין, מה יקרה בעוד עשר שנים כשהקנייה באינטרנט תהיה פעולה טריוויאלית.

 

למידע נוסף על הקרנות, פנה ליועץ ההשקעות בבנק 

הסקירה נכתבה על ידי עומר בן נון, אנליסט מאקרו מדדים במגדל שוקי הון.

 

הסקירה הינה אינפורמטיבית בלבד, ולא נועדה לשמש הצעה או שידול לקנות/להחזיק/למכור ני”ע ו/או נכסים פיננסיים כלשהם. הסקירה מבוססת על מידע, אשר מגדל שוקי הון (1965) בע"מ ("מגדל”) סבורה כי הוא מהימן. עם זאת, לא אנו, לא כל מי שפועל מטעמנו יכול לערוב לשלמותה או לדיוקה של הסקירה. אין הסקירה מתיימרת להוות ניתוח מלא של כלל הנושאים המפורטים בה, ועל כן אנו מניחים כי הסקירה תקרא יחד עם דוחות זמינים אחרים ונתונים נוספים. הדעות המובאות בסקירה נכונות למועד פרסומה, והן עשויות להשתנות ללא שום הודעה נוספת. אין הסקירה מהווה ייעוץ/שיווק להשקעות והיא אינה באה להחליף את שיקול הדעת העצמאי של הקורא ומתן ייעוץ מקצועי, לרבות ייעוץ מקצועי על ידי יועץ/משווק השקעות מוסמך, בהתחשב בנתוניו ובצרכיו המיוחדים של הנמען. יובהר, כי עשויות להיות לנו ו/או ללקוחותינו ו/או לחברות מקבוצת מגדל שוקי הון עניין ו/או אחזקות בניירות ערך/נכסים פיננסיים המפורטים בסקירה. אין להעתיק, לצלם, להדפיס, לשכפל, להפיץ,  לשדר או לפרסם ברבים, הן במישרין והן בעקיפין, את הסקירה ו/או כל חלק ממנה בכל דרך שהיא ללא הסכמה מראש ובכתב של מגדל.

לפירוט על אודות התאגידים הקשורים למגדל והנכסים הפיננסיים שלמגדל יש זיקה אליהם, ראו את פסקת הגילוי הנאות בקישור הבא https://www.msh.co.il/migdal-capital-markets/fundsdisclosure/. התאגידים הקשורים למגדל והנכסים הפיננסיים שלמגדל יש זיקה אליהם עשויים להשתנות מעת לעת, והעדכון על אודות השינוי יופיע באתר האינטרנט של מגדל בכתובת הנ"ל, וזאת מבלי שתחול על מגדל כל חובה להודיע על שינוי כאמור. יצוין, כי התאגיד הקשור למגדל – מגדל ניהול תיקי השקעות (1998) בע"מ, עוסק בניהול תיקי השקעות ובשיווק השקעות ואינו עוסק בייעוץ השקעות. 

 

כתבות מומלצות

לפרטים נוספים צור קשר
שדות חובה מסומנים בכוכבית (*)