מה משותף למגדל פיזה, חומת ברלין, מוזיאון הלובר, היער השחור, הוותיקן, הרי האלפים, אצטדיון הקאמפ-נואו והקולוסאום? כולם ממוקמים באירופה, מה שהופך אותה ליבשת המתויירת ביותר בעולם. למעלה מ-700 מיליון תיירים פוקדים אותה מדי שנה (שהיא לא קורונה) כך שלתעשיית התיירות שלה, שגם מעסיקה 38 מיליון עובדים, יש תרומה נאה לתמ"ג האירופי. בשנת 2019, למשל, מדובר בכ-2.2 טריליון דולר המהווים כ-15% מהתוצר הכולל.

שלא במפתיע ובדומה לשאר חלקי העולם, במהלך שנת 2020 נעצרה צמיחת ענף התיירות ונופש באירופה. הסגרים והגבלות התנועה במעברי הגבול שנכפו בעקבות התפרצות הקורונה הביאו לכך שמספר התיירים ירד בכ-70% בהשוואה לשנת 2019 – שהייתה שנת שיא של התיירות באירופה. אלא שהשיפור בנתוני התחלואה ובקצב חיסון האוכלוסייה, יחד עם בוא הקיץ (שנחשב לעונה הקריטית בענף התיירות) הביאו את מדינות האיחוד לגבש מדיניות ברורה. לצד אסדרה של ימי בידוד, אופן ההתנהלות במקומות בילוי, פיקוח בשדות התעופה על העוברים ושבים ועוד, בתחילת יוני השיקו מנהיגי האיחוד את הגרסה שלהם ל"דרכון הירוק". מדובר בתעודה דיגיטלית (EU Digital COVID Certificate) בטלפון החכם, הכוללת את הסטטוס של כל אזרח – מחוסן, מחלים מקורונה או שלילי בבדיקת PCR.

המשמעות היא תנועה חופשית יותר בתוך היבשת, ובעיקר: קרקע פורייה להתאוששות ענף התיירות. לכך מתווספת ההמלצה שהעניק לאחרונה האיחוד האירופי, והיא להוסיף את ארה"ב לרשימת המדינות המורשות לכניסת תיירים לאירופה ללא הגבלות תנועה/ימי בידוד. רשימה זו, שמתעדכנת כל שבועיים, כוללת כיום כבר 14 מדינות ביניהן ניו זילנד, דרום קוריאה, סין, סינגפור וישראל.

בשורות טובות לחברות התעופה, המלונאות והזמנת נסיעות ואירועים באינטרנט

התווספות ארה"ב ל"רשימה הירוקה" של אירופה מהווה חדשות טובות מאוד לחברות בתעשיית התיירות האירופאית, ובראשן כמובן חברות התעופה.  אחת מהן היא IAG (International Consolidated Airlines) – חברת התעופה הגדולה ביותר באירופה. IAG היא גם חברת האם של British Airways ו- Iberia וכן מנהלת מו"מ מתקדם לרכישת Air Europa תמורת כ-500 מיליון יורו. רכישת החברה, שהינה בעלת צי של 533 מטוסים, כיסוי של 279 יעדי תיירות ותנועה של 118 מיליון נוסעים בשנה (טרום הקורונה) אינה מקרית. היא מגיעה לאחר ש- Air Europaהשלימה במהלך השנה החולפת גיוס הון בהיקף של 2.7 מיליארד אירו ותהליך התייעלות מאסיבי, כך שרכישה זו עשויה לחזק את מעמדה של IAG בתיירות הפנים יבשתית.

חברת תעופה מרכזית נוספת באירופה היא Air France . בחודש יוני הכריז מנכ"ל חברת הבת שלה, KLM ההולנדית, שכ-90%-95% מקווי התעופה שלה יחזרו בשנה הקרובה. לאופטימיות זו גם שותפה גם חברת הלואו-קוסט האירית Ryanair, בעלת צי המטוסים הגדול ביותר באירופה. החברה הכריזה על גיוס של כ-2,000 טייסים חדשים במהלך 3 השנים הקרובות, כשברקע חזרתו לכשירות של מטוס הבואינג 737 Max, ממנו יש לה יותר מ-200 הזמנות עתידיות. Ryanair צופה כי עד שנת 2024 מספר הנוסעים שלה יצמח ל-200 מיליון בשנה.

מי שעוד שצפויות ליהנות מ"הרשימה הירוקה" של אירופה הן חברות בתעשיית המלונאות, כגון חברת InterContinental  הבריטית. הכנסות החברה אמנם נפגעו משמעותית במהלך 15 החודשים האחרונים, אך במהלך התקופה היא השכילה לייעל תהליכים ולייצר מנועי צמיחה עתידיים – שבמרכזם השיפור הטכנולוגי. InterContinental , שחולשת על כ-5,400 בתי מלון ברחבי למעלה מ-100 מדינות, שיפרה את יעילות זמינות החדרים למזמינים און ליין, מיטבה תהליכי אוטומציה ושדרגה את מערכות הניהול של החברה. שיפורים אלו, כך מאמינים בחברה , יחסכו לחברה כסף רב בעתיד הקרוב והרחוק.

ברמה העסקית, התפוסה במלונות ביבשת אירופה עדיין רחוקה מהשיאים שנרשמו בשנת 2019, אולם בדומה לתחזיות של חברות התעופה גם כאן נרשמה אופטימיות. חברת המלונות האיריתDalata , למשל, פרסמה לאחרונה כי בחודשים מאי ויוני שיעור התפוסה ברחבי בריטניה היה נמוך מ-50%. עם זאת, החברה צופה שב-3 שנים הקרובות המומנטום החיובי יחזור לענף המלונות באירופה וכי עד שנת 2024 שעורי התפוסה יחזרו במלואם לרמות טרום התפרצות הקורונה. חדשות מעודדות במיוחד מגיעות גם מכיוון תחום הזמנות האון ליין, כמו למשל חברת Edreams הספרדית שהודיעה בתחילת חודש יולי שסך ההזמנות בחודש יוני 2021 היה גבוה ב-2% ביחס לחודש יוני לפני שנתיים.

אירופה צפויה להישאר יעד תיירותי מוביל

נגיף הקורונה אמנם הביא לכמה שינויים ברחבי העולם, אולם מסתמן כי המעמד של אירופה כיעד תיירותי אטרקטיבי והמוביל בעולם נשמר. גם הטעם וסדרי העדיפויות של התייר הממוצע יישארו להערכתנו כפי שהיו טרום הקורונה. לאור זאת, וככל שאירופה תתמיד בגידול קצב חיסון האוכלוסייה, תעשיית התיירות ביבשת תאושש במהרה ותחזור לשגרה – ותאיץ את פעילותן של חברות התעופה, המלונאות, קרוזים, אתרי סקי ואתרי ההזמנות במהלך השנים הקרובות.

אירופה ממשיכה להתמיד בקצב חיסון האוכלוסייה
(מקור: European Travel Commission)

 

מספר התיירים באירופה צפוי לגדול – ולהישאר הכי גדול
(במיליוני איש. מקור:
Euler Hermes)

לסקירות ומאמרים נוספים בנושאי השקעות לחצו כאן >>

קבל הצעה לניהול תיק השקעות
(לבעלי הון פנוי של 300 אלף ₪ ומעלה)

לפרטים נוספים צור קשר
שדות חובה מסומנים בכוכבית (*)

 

הסקירה הינה אינפורמטיבית בלבד, ולא נועדה לשמש הצעה או שידול לקנות/להחזיק/למכור ני”ע ו/או נכסים פיננסיים כלשהם. הסקירה מבוססת על מידע, אשר מגדל קרנות נאמנות בע"מ ("מגדל”) סבורה כי הוא מהימן. עם זאת, לא מגדל, לא כל מי שפועל מטעמה יכול לערוב לשלמותה או לדיוקה של הסקירה. אין הסקירה מתיימרת להוות ניתוח מלא של כלל הנושאים המפורטים בה, ועל כן מגדל מניחה כי הסקירה תקרא יחד עם דוחות זמינים אחרים ונתונים נוספים. הדעות המובאות בסקירה נכונות למועד פרסומה, והן עשויות להשתנות ללא שום הודעה נוספת. מגדל לא תודיע לקורא על שינוי כאמור. מגדל לא תהיה אחראית לנזק ו/או להפסד, ככל שיגרמו, כתוצאה מהסתמכות על הסקירה. כמו כן, אין באמור בסקירה משום התחייבות של מגדל להשגת רווחים. אין הסקירה מהווה ייעוץ/שיווק להשקעות, לרבות יעוץ מס, והיא אינה באה להחליף את שיקול הדעת העצמאי של הקורא ומתן ייעוץ מקצועי, לרבות  על ידי יועץ/משווק השקעות מוסמך, בהתחשב בנתוניו ובצרכיו המיוחדים של הקורא. יובהר, כי  למגדל  ו/או לחברות בקבוצת מגדל שוקי הון ו/או לבעלי ענין בהם יש עניין במידע המוצג בסקירה ו/או הם עשויים להחזיק ו/או לסחור בעבור עצמם ו/או בעבור אחרים בניירות ערך/בנכסים פיננסיים הקשורים לסקירה, וכי מגדל ו/או החברות האמורות מנהלים ו/או עשויים לנהל מכשירי השקעה בתחומים הקשורים לסקירה. אין להעתיק, לצלם, להדפיס, לשכפל, להפיץ,  לשדר או לפרסם ברבים, הן במישרין והן בעקיפין, את הסקירה ו/או כל חלק ממנה בכל דרך שהיא ללא הסכמה מראש ובכתב של מגדל. המידע הכלול בסקירה זו אינו מהווה הצעה לרכישת יחידות בקרנות נאמנות המנוהלות על ידי מגדל. רכישת יחידות תעשה על פי תשקיפים ודוחות מיידיים שבתוקף בלבד.

כתבות מומלצות

לפרטים נוספים צור קשר
שדות חובה מסומנים בכוכבית (*)