פוטנציאל הצמיחה של תעשיית הרכבים החשמליים נראה רחוק ממיצוי

כשברקע מספרם ההולך וגדל של הפיתוחים הטכנולוגיים למיניהם, תעשיית הרכבים החשמליים צוברת תאוצה. פריחת התחום הובילה לכך שכיום חברות רבות עוסקות בפיתוח הטכנולוגיות והרכיבים השונים. בהתאם, חל גידול במספר שיתופי הפעולה בין החברות הללו ליצרניות הרכבים –  והתעשייה נהנית מקפיצה משמעותית.

בשנת 2020, למרות התפרצות קורונה, מספר כלי הרכב החשמליים בעולם צמח ב-45% לכ – 3.2 מיליון רכבים. התנופה במכירות כלי הרכב החשמליים נמשכת ביתר שאת, וברבעון הראשון של 2021 כבר נמכרו 1.1 מיליון כלי רכב – עלייה של 125% לעומת הרבעון המקביל בשנת 2020. בחודש יוני האחרון נמכרו בעולם כ-583 אלף כלי רכב חשמליים, גידול של 153% ביחס ליוני אשתקד.

אי אפשר לדבר על צמיחת תחום הרכבים החשמליים בלי להזכיר את טסלה, החברה האמריקאית של המיליארדר אלון מאסק. מדוחותיה הכספיים שפורסמו לאחרונה (והכו את התחזיות) עולה כי במהלך הרבעון השני של 2021 טסלה סיפקה כ-201 אלף רכבים. מדובר בשיא חדש, שכן זו הפעם הראשונה בה חוצה החברה את רף מכירת 200 אלף רכבים ברבעון. במהלך התקופה ההכנסות של טסלה כמעט והוכפלו לכ-12 מיליארד דולר והיא רשמה רווח של 1.1 מיליארד דולר, לאחר שהחברה צמחה בשיעור של 98% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

להלן גורמים נוספים אשר להערכתנו מעידים על כך שפוטנציאל הצמיחה של תעשיית הרכבים החשמליים רחוק ממיצוי:

חברות הרכב ממשיכות להשקיע סכומי עתק בפיתוח ומחקר של תחום הרכבים החשמליים.

דוגמא לכך היא יצרנית הרכב האמריקאית פורד, שהודיעה בפברואר האחרון כי בכוונתה להשקיע ברכבים חשמליים 30 מיליארד דולר במהלך חמש השנים הקרובות. בתגובה, הודיעה המתחרה ג'נרל מוטורס כי היא מגדילה את ההשקעה שלה בתחום בכ-30% לסכום של 35 מיליארד דולר. גם חברות נוספות כגון דטרויט, סיטרואן, קיה ופולסווגן משקיעות בתחום משאבים גדולים.

אפילו בישראל מרגישים את החשמל באוויר. היקף מסירות כלי הרכב החשמליים בישראל מתחילת השנה קרוב ל-7,500 יחידות, בהובלת טסלה המחזיקה כ-65% מהשוק. קיה משיקה גרסה חשמלית חדשה לגמרי של קיה נירו הוותיקה; פולקסווגן נערכת לעידן החשמלי שצפוי להתחיל אצלה בשנה הבאה (בשבועות האחרונים נחת בישראל לבחינה הקרוסאובר החשמלי החדש של פולקסווגן -4, שצפוי להיות המתחרה הישיר לטסלה Y).

פריחת הכלכלה הירוקה וההשקעות האחראיות (ESG)

בשנים האחרונות המודעות לשינויי האקלים גוברת בהתמדה בכל רחבי העולם. לעלייה במודעות מתלווה עלייה בהיקף ההשקעות בתחום האנרגיה הירוקה בכלל, ובתחום הרכבים החשמליים בפרט (מעבר לשימוש בסוללות במקום מנועי בנזין מזהמים).

בזמן שמנהיגי העולם ממשיכים לשחרר הצהרות וכוונות להילחם בהתחממות הגלובלית, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מקדם תכניות גרנדיוזיות. כחלק מהמדיניות שלו למעבר לכלכלה ירוקה וה-ESG, ביידן שואף להחליף את כל צי הרכבים הממשלתיים (למעלה מ-600 אלף מכוניות) ברכבים חשמליים ונקיים שייוצרו בארה"ב. בנוסף, במרץ האחרון חשף הנשיא תכנית גדולה לעידוד הכלכלה האמריקאית, הכוללת השקעה של 174 מיליארד דולר לשיפור תשתיות מקומיות לרכבים חשמליים (הגדלת מספר נקודות הטבעה, הוזלת מחירים ומתן תמריצי מס). זאת, בכדי שיצרניות הרכב האמריקאיות יוכלו להתחרות בשוק הרכבים החשמליים העולמי.

פליטת גזי חממה מתחבורה מהווה שליש מכלל פליטת הפחמן של ניו זילנד, שמתכוונת להתחיל בסבסוד מאסיבי של רכבים חשמליים בהיקף של אלפי דולרים ניו-זילנדיים לכל רכב. לפי המלצות ועדת האקלים של המדינה, הסבת הצי במדינה לחשמלי הוא צורך חיוני ודחוף. לכן, במסגרת התכנית, הממשלה תסבסד רכישה רכבים חשמליים בסכום של עד 8,625 דולרים ניו-זילנדיים (כ-19,820 שקל) לכל רכב חדש.

בישראל, בחודש אפריל האחרון משרד האנרגיה המליץ לממשלה לאמץ שורה של רפורמות בתשתית ובמיסוי לטובת קידום אימוץ הרכבים החשמליים בישראל. המשרד ממליץ לבחון בשנת 2022 אם להאריך את הטבת המיסוי על רכב חשמלי בגובה 10% ולעכב את ההעלאה המתוכננת של מס הקנייה על כלי רכב כאלה. מס הקנייה על רכב חשמלי אמור לעלות ל-35% בשנת 2024, זאת על בסיס ההערכות כי עלות רכב חשמלי תהיה גבוהה מעלות רכב עם מנועי בעירה פנימית.

ירידה בעלויות הייצור

מאיץ כלכלי מרכזי של מהפכת הרכבים החשמליים הוא הירידה במחירי הסוללות. ב-6 השנים האחרונות מחיר הסוללה נחתך ביותר מ-70%, בעוד שהיעילות והטווח של סוללות חשמליות כמעט הוכפלו, כך שכיום טווח הנסיעה ברכבים החשמליים הוא 300-700 ק"מ.

מנועי החשמל הם החלק היקר ביותר של כלי רכב, בין אם הוא חשמלי או בעירה פנימית. לכן, ככל שעלויות הסוללה ימשיכו לרדת בקצב שנתי חד ספרתי, מחירי הרכבים החשמליים יצליחו להשתוות לרכבי הבעיה הפנימית. מכיוון שמחירי הסוללות צפויים להמשיך לרדת, לפי ההערכות עד 2025 מחיר רכב חשמלי ישתווה למחיר רכב בנזין (ללא הטבות מס).

(מקור: שרודרס, 15.3.21)

סין מסתמנת כשחקנית מפתח בתחום הרכבים החשמליים

שוק הרכבים החשמליים בסין רשם התאוששות ניכרת, לאחר שספג בשנת 2019 ירידה במכירות ובהמשך את השפעות מגפת הקורונה. אחת הסיבות להתאוששות הזו היא התמיכה שמעניק הממשל הסיני והעידוד שלו לסוגיית איכות הסביבה.

בספטמבר 2020 התחייב נשיא סין, שי ג'ינפינג, לקצץ את פליטת הפחמן הדו- חמצני של סין לרמה אפסית עד שנת 2060. בהתאם, החל מתחילת השנה, מכסות פליטת פחמן על ידי מנועי בעירה פנימית ורכבים חשמליים מתהדקות, זאת כדי לעזור לרכבים חשמליים להגיע ל- 20% ממכירות המכוניות החדשות עד 2025. נתון זה משתווה לכ- 6 מיליון יח' בשנה , לעומת כ-1.3 מיליון בשנת 2020. עשור לאחר מכן עד 2035, כלי רכב אלקטרוניים צפויים להוות 50% מכלל מכירות המכוניות החדשות , על פי מפת הדרכים של הממשלה.

(מקור: שרודרס, 15.3.21)

 

בשורה התחתונה

תעשיית כלי הרכב החשמליים נהנית מתנופה מתמשכת בצמיחה. הציבור מראה עניין גדול במאפיינים העדכניים של כלי הרכב הירוקים ובטכנולוגיות המרסנות את שינויי האקלים, כשברקע המודעות הגוברת בכל תחום האנרגיה המתחדשת והמעבר לאנרגיה ירוקה. במקביל, עוד ועוד ממשלות מסייעות להפיכת כלי הרכב החשמליים לברי השגה באמצעות סובסידיות ותמריצים לייצור מקומי. הדבר משתקף בהיקף מכירות כלי הרכב החשמליים, שצפוי להמשיך לצמוח ב-2021 ובשנים הבאות. על מנת לענות על הביקוש הצפוי לכלי רכב חשמליים, קצב ייצור הסוללות חייב לגדול משמעותית. במידה וממשלות ויצרניות כלי רכב יפעלו לחיזוק חוליה חיונית זו בשרשרת האספקה – תנופת הצמיחה של התעשייה אף תתגבר.

לסקירות ומאמרים נוספים בנושאי השקעות לחצו כאן >>

קבל הצעה לניהול תיק השקעות
(לבעלי הון פנוי של 300 אלף ₪ ומעלה)

לפרטים נוספים צור קשר
שדות חובה מסומנים בכוכבית (*)

אין באמור משום התחייבות או הבטחה לתוצאה כלשהי ו/או להשגת תשואה כלשהי (לרבות תשואה עודפת) ו/או רווח כלשהו ו/או מניעת הפסדים. האמור אינו מהווה תחליף לייעוץ/שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים לכל אדם, והוא אינו בא להחליף את שיקול הדעת העצמאי של הקורא ומתן ייעוץ מקצועי, לרבות ייעוץ מקצועי על ידי יועץ/משווק השקעות מוסמך, בהתחשב בנתוניו ובצרכיו המיוחדים של הקורא. יובהר, כי למגדל ניהול תיקי השקעות (1998) בע"מ ("מנהל התיקים") ו/או לחברות קשורות אליו ו/או ללקוחותיהם עניין אישי במידע המוצג בסקירה זו, לרבות בסקטורים ו/או בתחומים הנזכרים בה ו/או אחזקות בנכסים המשתייכים לתחומים ו/או לסקטורים אלה, וכי מנהל התיקים ו/או חברות קשורות אליו מנהלים ו/או עשויים לנהל מכשירי השקעה בתחומים ו/או בסקטורים הנזכרים בסקירה, אשר השקעותיהם יכללו ניירות ערך/נכסים פיננסיים המשתייכים לתחומים ו/או לסקטורים הנזכרים בסקירה. תיקי ההשקעות שבניהול מנהל התיקים מושקעים בפועל בניירות ערך ובנכסים ספציפיים, ולא בהכרח נצמדים למדדים ו/או לסקטורים הנזכרים במסמך זה או למדדים ו/או סקטורים כלשהם. מסמך זה הינו אינפורמטיבי בלבד, ולא נועד לשמש הצעה או שידול לקנות/להחזיק/למכור ני”ע ו/או נכסים פיננסיים כלשהם. האמור מבוסס על מידע, אשר מנהל התיקים  סבור כי הוא מהימן. עם זאת, לא מנהל התיקים, לא כל מי שפועל מטעמו יכול לערוב לשלמותו או לדיוקו של האמור מסמך. האמור במסמך אינו מתיימר להוות ניתוח מלא של כלל הנושאים המפורטים בו, ועל כן אנו מניחים כי המסמך ייקרא יחד עם דוחות זמינים אחרים ונתונים נוספים. הדעות המובאות במסמך נכונות למועד פרסום הסקירה, והן עשויות להשתנות ללא שום הודעה נוספת, ואין כל הכרח כי המגמות המתוארות בסקירה לגבי הסקטורים ו/או התחומים ו/או ניירות הערך ו/או המכשירים הפיננסיים הנזכרים בסקירה, תימשכנה בעתיד. יודגש כי הערכות מנהל התיקים, המופיעות במסמך זה, מהוות מידע צופה פני עתיד, כמשמעות המונח בחוק ניירות ערך, התשכ"ח- 1968, אשר התממשותם אינה וודאית ואינם בשליטת מנהל התיקים. בנוסף האמור במסמך מתבסס על נתונים והערכות המבוססים על מקורות חיצוניים, ואשר תוכנם לא נבדק באופן עצמאי על-ידי החברה ולפיכך מנהל התיקים אינו אחראי לנכונותם. בסקירה עלולות ליפול טעויות ובמידע המובא בה עשויים לחול שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות המובאות במסמך זה לתוצאות בפועל. סקירה זו אינה מהווה אסמכתא ו/או אישור כלשהו למהימנות ולנכונות המידע המובא בה. מנהל התיקים לא יהיה אחראי בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שייגרמו משימוש במסמך זה, אם יגרמו, ואינו מתחייב כי שימוש במידע עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש. מנהל התיקים אינו מחויב להודיע בדרך כלשהי על שינויים ו/או עדכונים במידע המובא בסקירה מראש או בדיעבד. אין להעתיק, לשכפל, לצלם, להדפיס, להפיץ, לשדר או לפרסם ברבים, הן במישרין והן בעקיפין, את המידע ו/או כל חלק ממנו בכל דרך שהיא ללא הסכמה מראש ובכתב של מנהל התיקים. לפירוט על אודות התאגידים הקשורים למנהל התיקים והנכסים הפיננסיים שלמנהל התיקים יש זיקה אליהם, ראו את פסקת הגילוי הנאות בקישור הבא : https://www.msh.co.il/migdal-capital-markets/investment-portfolio-management/full-disclosure/. התאגידים הקשורים למנהל התיקים והנכסים הפיננסיים שיש לו זיקה אליהם עשויים להשתנות מעת לעת, והעדכון על אודות השינוי יופיע באתר האינטרנט של מנהל התיקים בכתובת הנ"ל, וזאת מבלי שתחול על מנהל התיקים כל חובה להודיע על שינוי כאמור.

לפרטים נוספים צור קשר
שדות חובה מסומנים בכוכבית (*)