ארה"ב היתה ונשארה הקטר שמניע את הצמיחה בסקטור התעשיות הביטחוניות, עם תקציבי עתק של למעלה מ-700 מיליארד דולר לשנה. כעת, גם מדינות מאירופה ואסיה מצטרפות למירוץ החימוש, ביניהן צרפת וגרמניה אשר צפויות להגדיל את הוצאות הביטחון וההגנה שלהן לכ-2% מהתמ"ג. ההתחממות בגזרה הביטחונית ברחבי העולם לצד הגדלת תקציבי הביטחון צפויות להמשיך לתרום לצמיחת הסקטור בשנים הקרובות. זאת, כשברקע נמשכת העלייה בכמות הנוסעים העולמית ובעיות בטיחות ברחבי העולם.

תקציב הביטחון האמריקאי ממשיך לגדול

תקציב הביטחון האסטרונומי של ארה"ב מהווה כ-50% מסך הוצאות הביטחון של כלל מדינות העולם והוא צפוי להמשיך לעלות גם בשנתיים הקרובות. במסגרת התקציב הפיסקאלי ל-2020, הוצאות הצבא האמריקאיות צפויות לעלות בכ-3% לכ-738 מיליארד דולר, והתקציב צפוי לגדול בעוד כ-0.5% ב-2021, לכ-741 מיליארד דולר. בהנחה שהנשיא טראמפ ייבחר לקדנציה נוספת והרפובליקנים ישמרו על הרוב בסנאט, הצפי הוא שתקציב הביטחון ימשיך לגדול גם בשנים הקרובות. בתקציב הפיסקאלי הנוכחי צפויה התמקדות בפרויקטים נקודתיים, בדגש על מדינות בסימן שאלה מבחינה ביטחונית כגון רוסיה, סין, צפון קוריאה. הנהנות העיקריות ממגמה זו תהיינה חברות המייצרות נושאות מטוסים, טילי הגנה ומערכות טילי שיוט, כאשר עיקר הביקוש למערכות טילי הגנה צפוי לגדול בקרב מדינות המזרח התיכון, דרום מזרח אסיה ואירופה. חשוב לזכור, כי בשל פער הזמן בין אישור תקציבים בקונגרס ובסנאט ועד להעברת הכספים אל החברות עצמן, חברות התעשייה לא תמיד נהנות מעלייה בהכנסות בשנה שבה תקציב הביטחון מאושר.

חצה את רף ה-700 מיליארד דולר: הגידול בתקציב הביטחון האמריקאי לאורך השנים (מקור: משרד ההגנה האמריקאי ו- S&P)

 

גם מדינות האיחוד האירופאי מגדילות את תקציב הביטחון שלהן

מנוע צמיחה נוסף הוא הגידול בתקציב הביטחון של מדינות חברות נאט"ו באירופה. גידול זה של כאחוז מהתוצר צפוי להתבטא בחוזים גדולים בתעשייה וצמיחה ברווחיותן של חברות הסקטור. על רקע הגידול באיומי סייבר והפיכת צבאות למודרניים יותר, למדינות אירופה אינטרס משותף להגדיל את השפעתן על סקטור הביטחון באמצעות חברות הגנה דיגיטליות, ועל פי הערכות של S&P מדינות אירופה צפויות להוציא השנה כ-5% מסך הכנסותיהן על ביטחון וסייבר.

מתחים גאופוליטיים ותמיכה תומכת יאפשרו למדינות אירופאיות החברות בנאט"ו להגדיל את הוצאותיהן מ-1.5% בממוצע לכ-2% מהתמ"ג. זאת לאחר שכבר בשנת 2019 ההוצאות של מדינות אירופאיות החברות בנאט"ו עלו ב-4%, כחלק מתכנית באירופה להפחית את התלות בנשק תוצרת ארה"ב. כיום בריטניה המדינה בעלת הוצאות ההגנה הגדולות ביותר בקרב חברות האיחוד האירופאי היא בריטניה, עם 2% מה-GDP. חברת BAE SYSTEMS הבריטית הינה המוכרת הגדולה ביותר בקרב חברות ההגנה האירופאיות, כאשר 13% ממחזור המכירות שלה מגיע מערב הסעודית.

מדינות באירופה ואסיה צפויות להגדיל את הוצאות הביטחון וההגנה שלהן מקור: אתר Theworldnews
מדינות באירופה ואסיה צפויות להגדיל את הוצאות הביטחון וההגנה שלהן (מקור: אתר Theworldnews)

מיזוגים ורכישות, רכישת מניות ודיבידנדים

מנוע צמיחה נוסף של סקטור התעשיות הביטחוניות בשנים הקרובות היום מיזוגים ורכישות. הקונסולידציה בין חברות קטנות לגדולות בענף (אשר מתאפיין בחסמי כניסה גדולים) מאפשרת לחברות להגדיל את היכולות הכלכליות שלהן, להקטין סיכונים ולהשקיע בחטיבות קיימות. מגמה זו צפויה להימשך גם בשנה הקרובה, על רקע אישור עסקת המיזוג של UnitedTechnologies ו-Raytheon  בשווי 135 מיליארד דולר – העסקה השנייה בגודלה בהיסטוריה של התעשייה. United Technologies נחשבת כיום לחברת ההגנה הגדולה בעולם, אחרי שרכשה בשלהי 2018 את חברת Rockwell Collins.

הביקוש למטוסים אזרחיים ממשיך להיות חזק

הביקוש למטוסי נוסעים אזרחיים ולמטוסי מטען ממשיך להישאר חזק גם בטווח הרחוק, עם צפי לכ-40 אלף יחידות שצפויות להימסר בשני העשורים הבאים. בנוסף לכך, צבר ההזמנות העתידיות שומר על רמות שיא של כ-14 אלף יחידות. קרקוע מטוסי ה-737מקס יצר וואקום בתעשייה, אותו הצליחה למלא חברת Airbus עם מטוסי ה-A320 NEO (הנחשבים למבוקשים בחברות תעופה בשל יכולת חיסכון הדלק שלהם). מדי חודש מספקת Airbus 63 מטוסי A320 NEO ומוסרת 10 מטוסי A350, הנחשבים למבוקשים גם כן.

הטלטלה בבואינג

חברת Boeing חוותה זעזוע במהלך 2019 בעקבות שתי התרסקויות של מטוסי הדגל החדישים שלה, 737 מקס, וקרקועם על ידי כל חברות התעופה העולמיות. מניית החברה איבדה מאז למעלה משליש מערכה, מנכ"ל החברה הועזב ו- Boeing עדיין ממתינה לאישור מנהל התעופה (FAA) להחזיר לייצור ולמסור את מטוסי ה-737 מקס. עצירת הייצור והמסירה של מטוסי ה- 737 מקס אילצה את Boeing להפסיק את תכנית רכישת המניות שלה עד לקבלת אישור ממנהל התעופה, כאשר לפי הערכות של חברת S&P, האישור להחזרת הדגם לשימוש יינתן במהלך הרבעון הראשון של 2020.  יחד עם זאת, שורת הרווח של החברה לא נפגעה עד כה. כיום, Boeing מסוגלת לייצר כ-42 מטוסים מדי חודש ועל פי הערכות, עד 2021 היא תצליח להגדיל את הפרודוקטיביות שלה לייצור של 57 מטוסים בחודש ולמסור את כל המטוסים המקורקעים עד שנת 2022.

בשורה התחתונה

סקטור התעשיות הביטחוניות ממשיך לרכז עניין ברחבי העולם, כשברקע התחזקותן של מפלגות קיצוניות, מתחים גיאו-פוליטיים מתמשכים, מלחמות סחר וחיסולו המפתיע של קאסם סולימאני. במקביל, התעשייה ממשיכה לצמוח וליהנות מביקושים חזקים למטוסים אזרחיים וממיזוגים ורכישות, מה שמאפשר לחברות הסקטור לחזק את היכולות הכלכליות שלהן, להקטין סיכונים ולהגדיל את היקף ההשקעה בחטיבות הקיימות. כל אלה צפויים לתמוך בהמשך הגידול בתקציבי הביטחון של מדינות מובילות ובעלייה בהכנסות של חברות הסקטור גם בשנים הקרובות.

 

סקירה זו הינה אינפורמטיבית בלבד, ולא נועדה לשמש הצעה או שידול לקנות/להחזיק/למכור ני”ע ו/או נכסים פיננסיים כלשהם. הסקירה מבוססת על מידע, אשר מגדל שוקי הון (1965) בע”מ ("מגדל שוקי הון”) סבורה כי הוא מהימן. עם זאת, לא אנו, לא כל מי שפועל מטעמנו יכול לערוב לשלמותה או לדיוקה של הסקירה. אין הסקירה מתיימרת להוות ניתוח מלא של כלל הנושאים המפורטים בו, ועל כן אנו מניחים כי הסקירה תקרא יחד עם דוחות זמינים אחרים ונתונים נוספים. הדעות המובאות בסקירה נכונות למועד הסקירה, והן עשויות להשתנות ללא שום הודעה נוספת. אין הסקירה מהווה ייעוץ/שיווק להשקעות והיא אינה באה להחליף את שיקול הדעת העצמאי של הקורא ומתן ייעוץ מקצועי, לרבות ייעוץ מקצועי על ידי יועץ/משווק השקעות מוסמך, בהתחשב בנתוניו ובצרכיו המיוחדים של הקורא. יובהר, כי עשויות להיות לנו ו/או לחברות בנות שלנו ו/או ללקוחותיהן עניין ו/או אחזקות בניירות ערך/נכסים פיננסיים המפורטים בסקירה. אין להעתיק, לצלם, להדפיס, לשכפל, להפיץ,  לשדר או לפרסם ברבים, הן במישרין והן בעקיפין, את הסקירה ו/או כל חלק ממנה בכל דרך שהיא ללא הסכמה מראש ובכתב של מגדל שוקי הון.

לפרטים נוספים צור קשר
שדות חובה מסומנים בכוכבית (*)